Työntekijän työeläkemaksuun ei ehdoteta korotusta vuodelle 2027

Työntekijän työeläkemaksuun ei ehdoteta korotusta vuodelle 2027
Kuvituskuva – Pexels (Jakub Zerdzicki).

Espoo, 6.10.2026. Yksityisalojen työntekijöiden ja yrittäjien työeläkemaksuihin ei ole tulossa ehdotuksen perusteella yleistä prosenttikorotusta vuonna 2027. Työmarkkinoiden keskusjärjestöt hyväksyivät 6.10.2026 ehdotuksen ensi vuoden työeläkevakuutusmaksuista.

Eläketurvakeskuksen mukaan TyEL-maksun kokonaismääräksi ehdotetaan 24,4 prosenttia palkoista. Taso olisi sama kuin vuonna 2026.

Työntekijän osuus pysyisi ennallaan

Ehdotuksen mukaan työntekijältä perittävä työeläkemaksu olisi vuonna 2027 edelleen 7,30 prosenttia palkasta. Maksuprosentti olisi sama kaikissa ikäryhmissä.

Työnantajan keskimääräiseksi osuudeksi ehdotetaan 17,10 prosenttia. Yhdessä työntekijän osuuden kanssa kokonaismaksuksi muodostuu 24,4 prosenttia.

Espoossa tämä koskee samalla tavalla kuin muuallakin Suomessa yksityisellä sektorilla työskenteleviä palkansaajia ja heidän työnantajiaan. Prosentin pysyminen ennallaan tarkoittaisi, ettei työeläkemaksu yksinään pienentäisi nettotuloa aiempaa suuremmalla prosenttiosuudella vuonna 2027.

Näin prosentti näkyisi palkassa

3 000 euron kuukausipalkalla 7,30 prosentin työntekijämaksu olisi 219 euroa kuukaudessa.

4 000 euron kuukausipalkalla vastaava määrä olisi 292 euroa kuukaudessa.

5 000 euron kuukausipalkalla työeläkemaksun osuus olisi 365 euroa kuukaudessa.

Esimerkit kuvaavat vain työeläkemaksua ja perustuvat ehdotettuun prosenttiin. Ne eivät kerro käteen jäävän palkan määrää, johon vaikuttavat lisäksi muun muassa verotus ja muut palkasta tehtävät vähennykset.

Yrittäjille sama 24,4 prosenttia

Yrittäjien YEL- ja maatalousyrittäjien MYEL-maksuksi ehdotetaan ilman alennuksia 24,4 prosenttia. Myös tämä taso säilyisi vuoden 2026 tasolla.

Yrittäjän kohdalla prosenttia ei lasketa tavallisesta kuukausipalkasta, vaan YEL-maksu perustuu vahvistettuun YEL-työtuloon. Lisäksi esimerkiksi alennukset voivat vaikuttaa lopulliseen maksettavaan määrään.

Päätös ei ole vielä lopullinen

6.10.2026 hyväksytty kokonaisuus on työmarkkinoiden keskusjärjestöjen ehdotus. Sosiaali- ja terveysministeriö vahvistaa työeläkevakuutusmaksun perusteet työeläkevakuutusyhtiöiden hakemuksesta.

Ministeriön on määrä antaa työntekijöiden ja yrittäjien vuoden 2027 maksuprosentteja koskevat asetukset marraskuussa. Siksi 7,30 ja 24,4 prosentin lukuja on tässä vaiheessa syytä käsitellä ehdotettuina ensi vuoden tasoina, ei vielä lopullisesti vahvistettuina maksuina.

Ennakoitavuus helpottaa taloussuunnittelua

Jos ehdotus vahvistetaan muuttumattomana, palkansaajien ja yritysten on helpompi arvioida ensi vuoden menoja, koska työeläkemaksun prosenttitaso ei muuttuisi.

Työntekijän kokonaispalkan ostovoima voi silti muuttua monesta muusta syystä. Palkkakehitys, verotus, hinnat ja muut sosiaalivakuutusmaksut ratkaisevat yhdessä, kuinka paljon rahaa kotitaloudelle lopulta jää käytettäväksi.

Työeläkemaksun osalta 6.10.2026 saatu viesti on kuitenkin selkeä: järjestöjen ehdotuksessa vuoden 2027 taso säilyy ennallaan.

Lähteet