“Mitä minulle tapahtuu?” – viisi kysymystä ja vastausta
1) Milloin muutos tulee?
Kun viranomaispostin digitaalista ensisijaisuutta koskeva lainsäädäntö astuu voimaan vuoden 2026 alkupuolella.
2) Mistä tiedän, että se koskee minua?
Jos olet täysi-ikäinen eikä Suomi.fi-viestit ole vielä käytössäsi, palvelu otetaan käyttöön, kun tunnistaudut vahvasti julkisen hallinnon asiointipalveluun.
3) Tuleeko paperikirje silti perässä?
Ei samasta asiasta. Suomi.fi-viestit korvaa paperipostia: jos viesti tulee diginä, sama asia ei enää myöhemmin saavu kirjeenä kotiin.
4) Miten varmistan, etten “missaa” viestejä?
Ilmoita sähköpostiosoitteesi käyttöönoton yhteydessä ja vahvista se. Näin saat ilmoituksen, kun uutta postia saapuu. Voit lisäksi käyttää Suomi.fi-mobiilisovellusta.
5) Entä jos haluan paperin?
Paperi ei katoa kokonaan: jos et käytä vahvaa tunnistautumista viranomaispalveluissa, saat jatkossakin paperipostia. Lisäksi Suomi.fi-viesteistä voi myöhemmin palata paperiin asetuksista (tämä tehdään käyttöönoton jälkeen, ei ennakkoon).
Miksi tästä kannattaa välittää jo nyt
Kun postiluukku on tottunut kolahdukseen, digisiirtymä voi tuntua pieneltä – kunnes ensimmäinen tärkeä päätös tai lasku onkin “vain” Suomi.fi-viesteissä. Tämän takia ilmoitukset (sähköposti ja sovellus) ovat koko muutoksen tärkein turvaverkko.